بنده حقیقی خدا کیست؟

صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::شهداء , جبهه و جنگ
::فرهنگی و هنری
::علمی و فناوری
::خبری
::اقتصادی
::سیاسی
::عقیدتی
::ورزشی
::اجتماعی


در سازمان بیلدربرگ چه میگذرد؟ - فراماسونری
سربازان امام مهدی (عج)
اثبات در قید حیات بودن امام زمان (عج)
مجموعه مقالات و کتب الکترونیکی در زمینه جنگ نرم
تهاجم فرهنگی، مرگ تدریجی یک ملت
دوکوهه؛ سجده گاهي به وسعت آسمان
یا فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
غرب از ایران اسلامی می‌ترسد؛ نه ایران هسته‌ای
باز هم جمعه و چشم انتظاری ما …
چرا آمریکایی‌ها از نیروی قدس می‌ترسند؟
ما همه حاج قاسم هستیم
اسرائیل هرگز در قواره تهدید کردن و اقدام علیه جمهوری اسلامی نیست
رهبر معظم انقلاب: هر تجاوزی را با سیلی محکم و مشت پولادین ارتش، سپاه و بسیج پاسخ می‌دهیم
سید حسن نصرالله:ایران رهبری نمونه در جهان دارد
به مناسبت شهادت سردار مقدم و جمعی از همرزمانش در حادثه انفجار زاغه مهمات
زندگی‌نامه حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای
عکس شهداء را می بینیم / عکس شهداء عمل می کنیم
بسیجی عاشق کربلاست
گزارش دیدار مسئولان از خانواده های محترم شهدا و ایثارگران
شهداء شرمنده ایم . . .
بسیج ارزش است و بسیجی مفتخر به آن
عشق یعنی استخوان و یک پلاک
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
سفارش آنلاین قلیون
الو قلیون
تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: پایگاه بسیج شهید خدادوست
:: یاور 110

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

<-PollName->

<-PollItems->

bach

سايت مراجع تقليد

 آيت الله سيد علي خامنه اي (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جواد تبريزي (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله نوري همداني (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله لطف الله صافي (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله ناصر مکارم شيرازي (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله سيد علي سيستاني (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله وحيد خراساني (مد ظله العالي ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جوادي آملي (مد ظله العالي ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جعفر سبحاني (مد ظله العالي)

جهت دريافت كد لوگوي مراجع كليك كنيد







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


بنده حقیقی خدا کیست؟

بنده حقیقی خدا کیست؟

خداشناسی

بشر در تاریخ زندگی خود برای درک جهان، راه های گوناگونی داشته و هر فردی به مقتضای استعداد و توانائی فکر خود، راهی را انتخاب نموده و به مقصود رسیده است مهم ترین راه های خداشناسی عبارتند از:

الف: راه فطری

ب: راه عقلی

الف:

مقصود از راه فطرت این است که یک شعور باطنی و کشش درونی بشر را به سوی خدا رهبری می نماید و حس خداخواهی در نهاد او به صورت یک امر فطری به ودیعت گذارده شده است، این حس بسان غرائز دیگر، انسان را به مقصدی که هدف اوست، می‌کشاند.[1]

بشر در ادراک خدا از طریق دل به هیچ نوع برهانی نیاز ندارد، بلکه در پرتو فطرت خداخواهی و حس خداجویی که در اصطلاح دانشمندان اسلامی نام آن را فطرت می نامند، به سوی خدا متوجه می‌گردد.

"فَاَقِمْ وَجْهَکَ لِلدّینَ حَنیفاً فَطرَتَ اللَّهِ الّتی فَطَرَالنّاسَ عَلیها؛[2] پس روی خود به سوی دین حنیف کن که مطابق فطرت خدا است، فطرتی که خدا بشر را بر آن فطرت آفریده».

ظاهراً قرآن کریم اولین کتابی است که این مسأله را طرح کرده است و اکنون پس از چهارده قرن می بینیم دانش بشری آن را تأیید می کند.[3]

از هر انسانی در هر زمانی و در هر مکانی و در هر رژیمی سۆال کنیم که شما در این جهان چه احساسی دارید؟ آیا احساس می کنید که مستقل هستید و یا در خود احساس وابستگی دارید؟ کسی نیست که بگوید من در این جهان احساس می کنم که مستقل هستم، همه و همه در خود این احساس وابستگی را دارند لکن این احساس صادقانه دو گونه اشباع می شود:

1. احساس صادق با اشباع صادق.

2. احساس صادق با اشباع کاذب.

نظیر طفلی که احساس گرسنگی می کند این احساس صادق است که گاهی با مکیدن پستان پر شیر مادر، صادقانه اشباع می شود و گاهی این احساس صادقانه با مکیدن پستانک خشک، کاذبانه اشباع می شود. در انسان هم اصل وابستگی یک واقعیت و حقیقتی است، لکن وابسته به چه ؟ 1. به قدرت خدا 2. به قدرت طبیعت . خود طبیعت هم وابسته به صدها شرط است. پس باید وابسته به قدرتی باشیم که دیگر همچو ما وابسته نباشد.[4]

هر نوع خداجویی که نتیجه مستقیم کنجکاوی و بحث و استدلال باشد، توحید استدلالی نامیده می شود. خواه ریشه آن علوم حسی و تجربی باشد و یا اساس آن را دلائل عقلی و فلسفی تشکیل دهد

ب:

چنان که مقصود از راه استدلال این است که بشر از روی دلائل علمی به وجود خدایی پی می برد و بر وجود او مانند بسیاری از موجودات و مسائل عقلی دیگر استدلال می کند و راهنمای او در این طریق، برهان و استدلال و تفکر عقلی است از این نظر، هر نوع خداجویی که نتیجه مستقیم کنجکاوی و بحث و استدلال باشد، توحید استدلالی نامیده می شود. خواه ریشه آن علوم حسی و تجربی باشد و یا اساس آن را دلائل عقلی و فلسفی تشکیل دهد.[5]

مزیت این نوع خداشناسی از توحید فطری، در این است که توحید فطری در عین شرافت و لطافت نمی تواند راهنمای دیگران باشد، بلکه هر فردی باید شخصاً کشش و جاذبه فطرت خود را به سوی خدا احساس نماید، زیرا احساس درونی را نمی توان از طریق گفت و شنود به دیگران انتقال داد، ولی توحید استدلالی علاوه بر اینکه می تواند راهنمای خود استدلال کننده به سوی خدای جهان باشد، می تواند نقطه تحولی در فکر دیگران هم به وجود آورد، زیرا توحید استدلالی نتیجه یک سلسله دلائل علمی و فلسفی است که می توان آنها را به جهانیان عرضه داشت.

دلیل بر وجود خداوند جهان یکی دو تا نیست، علم و فلسفه با دلائل زیاد، ضرورت وجود صانع را ثابت نموده و در طول تاریخ زندگی بشر، هر کسی به فراخور فهم و استعداد و پایه معلومات خود، از طریقی خدای خود را شناخته و به یکی از براهین علمی و فلسفی استناد نموده و عقاید مذهبی خود را بر آن استوار ساخته است. نقل و توضیح این دلائل انبوه و گوناگون از حوصله این مطلب بیرون است، حتی تشریح برخی از دلائل فلسفی درخور یک رساله می باشد ولی این مانع از آن نیست که تا آنجا که این صفحات محدود اجازه می دهد برخی از دلائل روشن و استوار و همگانی توحید را مورد بررسی قرار دهیم.

نظم

برهان نظم:

نظامات جهان آفرینش، روشن ترین و همگانی ترین برهان خداشناسی است، قرآن مجید و پیشوایان بزرگ اسلام با بیانات مۆکّدی مردم را به مطالعات کتاب آفرینش که سراسر صفحات و سطور مختلف آن، بر نظم و ترتیب، محاسبه و اندازه گیری، دخالت عقل و اندیشه بزرگ در آفرینش آن گواهی می دهند، دعوت نموده است. حتی به این دعوت کلی اکتفاء نورزیده و با بیان نمونه هائی از نظامات حیرت انگیز این جهان، راه مطالعه و بررسی را به روی عموم بشر گشوده است.

علت عنایت کتاب آسمانی و پاسداران وحی به پیمودن این راه، این است که هر فردی به فراخور دانش و بینش و استعداد خود، می تواند نمونه های بارزی از نظم جهان را درک کند، و از وجود نظم شگرف که در هر ذره ای از ذرات بی شمار آن نهفته است، به وجود ناظمی که از روی فکر و اندیشه و محاسبه به آن نظم بخشیده است، پی ببرد.

"اَلَّذی خَلَقَ سَبْعَ سَمَواتٍ طباقاً ما تَری فی خَلْقِ الرَّحمنِ مِنْ تَفاوتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ مِنْ فُطُورٍ؛[6] آن خدایی که هفت طبقه آسمان را آفرید تو در خلق رحمان هیچ تفاوتی نمی بینی به دقت نظر کن آیا هیچ فطور و اختلافی در نظام عالم به چشمت می خورد".

منظور از نبودن تفاوت در خلق، این است که تدبیر الهی در سراسر جهان زنجیروار متصل به هم است و خدای عزّوجل اجزای عالم خلقت را طوری آفریده که هر موجودی بتواند به آن هدف و غرضی که برای آن خلق شده برسد.[7]

قرآن آن گروهی را بنده حقیقی خدا می داند که در جهان آفرینش به تفکر پردازند و آیات خلقت را سطحی و سرسری نگیرند

پایه های برهان نظم:

ارکان این برهان را سه مطلب تشکیل می دهد:

1. هر پدیده ای علتی دارد: شاید از ضروری ترین اندیشه های بشر این باشد که هر پدیده ای به دنبال علتی است که وجود آن را ایجاب می نماید و هیچ پدیده ای بدون علتی که سرچشمه وجود آن است، به وجود نمی آید. بشر این قانون کلی را از کاوش کاملی که در طول زندگی انجام داده به دست آورده و هرگز تا کنون دیده نشده که پدیده ای خود به خود و بدون علتی گام به پهنه هستی بگذارد.

2. نظم در آفرینش موجود، دلیل بر وجود عقل در پدیدآورنده است: این دومین پایه برهان نظم است و از نظر بداهت و روشنی اگرچه به پایه اصل نخست نمی رسد، ولی در عین حال پس از یک بررسی کوتاه، به صورت یک امر مسلم و بدیهی جلوه می کند.

اگر وجود اثر حاکی از وجود مۆثر است، همچنین خصوصیات اثر، ما را به خصوصیات وجود مۆثر راهنمایی می کند، خلاصه وجود اتومبیل گواهی می دهد که سازنده ای دارد، چنان که خصوصیات آن شهادت می دهد که سازنده وی از دانشهای مربوط به صنعت اتومبیل سازی، کاملاً آگاه بوده است.

3. نظامات شگفت انگیز جهان آفرینش: رموز و نظامات دقیق و پیچیده جهان آفرینش، بسان اقیانوس ژرف و ناپیدا کرانه ای است که در تاریکی جهل بشر، فرورفته و بشر فقط توانسته است با دانشهای کنونی خود چند متر کوتاهی از این اقیانوس پهناور را روشن سازد.[8]

اصولاً متفکران بزرگ این خصیصه را دارند که هیچ موضوعی را بیهوده نمی انگارند و به هیچ چیزی سرسری نمی نگرند و از مسائل ساده و عادی درسهای بزرگ می گیرند. مثلاً ارشمیدس حس کرد که بدنش در آب سبک می شود و در پرتو این فکر اصول تعادل مایعات را به دست آورد.

لذا قرآن آن گروهی را بنده حقیقی خدا می داند که در جهان آفرینش به تفکر پردازند و آیات خلقت را سطحی و سرسری نگیرند.(9)

 

پی نوشتها:

[1] . سبحانی، جعفر، راه خداشناسی و شناخت صفات او، ص36.

[2] . روم / 30.

[3] . مطهری، مرتضی، معارف اسلامی در آثار شهید مطهری، ص60.

[4] . قرائتی، محسن، اصول عقاید، ص19.

[5] . راه خداشناسی و شناخت صفات او، همان، ص36.

[6] . ملک / 3.

[7] . طباطبائی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، فارسی، ج19، ص587.

[8] . راه خداشناسی و شناخت صفات او، همان، ص105.

[9] . آل عمران / 191؛ فرقان
 


منبع: پرسمان قرآنی




:: موضوعات مرتبط: عقیدتی، ،

نوشته شده توسط پایگاه بسیج شهید خدادوست در سه شنبه 22 ارديبهشت 1392


:: شهید حسن تهرانی مقدم
:: بوی انتظار....
:: یا رقیه....
:: سلام بر مهدی فاطمه
:: وهابیت نقطه تاریک جهان اسلام
:: ۹ دلیل برای حمایت ملت ایران از سوریه
:: ولادت پيامبر اسلام حضرت محمد مصطفي(صلي الله عليه و آله و سلم)
:: اسرار نماز
:: چادری ها . . .
:: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
:: تودیع و معارفه فرماندهی پایگاه مقاومت بسیج شهید خدادوست الکله
:: اهمیت شرکت در انتخابات
:: میان کوچه چل نامرد و یک زن
:: پیام تبریک به مناسبت پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری
:: صعود سرافرازانه تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی 2014 برزیل را تبریک عرض می نماییم.
:: جزئیات نتایج انتخابات ریاست جمهوری به تفکیک تقسیمات کشوری + جدول
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش ششم)
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش پنجم )
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش چهارم )
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش دوم )
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش سوم)
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش اول )
:: شهداء شرمنده ایم . . .
:: شهداء شرمنده ایم . . .
:: فهرست نامزدان شورای شهر های چهارگانه تنکابن
:: زندگینامه شهید آوینی ( سید شهیدان اهل قلم )
:: وصیتنامه شهیدسیدمرتضی آوینی
:: تصویر سازی شهید آوینی
:: تصویر سازی شهید مهدی باکری
:: تصویر سازی شهید علی اکبر شیرودی
:: تبریك میلاد امام علی علیه السلام
:: مولودی های میلاد حضرت علی (علیه السلام)
:: اسامي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اعلام شد
:: رجعت 5 پیامبر با امام حسین(علیه السلام) !
:: رجعت نوعی زنده کردن مردگان است
:: چرا نشانه‌های ظهور همه خشن هستند؟
:: خوشا به حال منتظران!!
:: رهبر معظم انقلاب: انتخابات 24 خرداد آزمون افتخارآميز ديگري براي ملت ايران است
:: معنای «لیلة الرغائب» چیست؟
:: هم پیمان با ولایت ، حماسه ای دیگر خواهیم آفرید
:: خصوصیات مطلوب رییس جمهور آینده
:: تأثیر حضور
:: بنده حقیقی خدا کیست؟
:: پاسخ به دو شبهه پیرامون ولایت فقیه !!
:: حضرت زهرا (س)
:: تصاویر هنگام ورود امام به ایران در سال 57
:: يوم الله 22 بهمن
:: مناظره شیخ مفید با خلیفه دوم عمر بن خطاب
:: تعیین وقت ظهور، ممنوع!(2)
:: تعیین وقت ظهور، آری یا خیر؟ (1)





بسم ربّ الشّهداء والصّدیقین پایگاه مقاومت بسیج شهید خدادوست آلکله
pb.khodadust@gmail.com




:: خرداد 1393;
:: دی 1392;
:: آذر 1392;
:: آبان 1392;
:: مهر 1392;
:: شهريور 1392;
:: مرداد 1392;
:: تير 1392;
:: خرداد 1392;
:: ارديبهشت 1392;
:: فروردين 1392;
:: اسفند 1391;
:: بهمن 1391;
:: دی 1391;
:: آذر 1391;
:: آبان 1391;
:: مهر 1391;
:: شهريور 1391;
:: مرداد 1391;
:: تير 1391;
:: خرداد 1391;
:: ارديبهشت 1391;
:: فروردين 1391;
:: اسفند 1390;
:: بهمن 1390;
:: دی 1390;
:: آذر 1390;
:: آبان 1390;
:: مهر 1390;
:: شهريور 1390;

آبر برچسب ها

جشن , پوریم , روز , نحس , رقص , یهود , هولوکاست , ایرانیان , سیزده به در , جشن , پایگاه , بسیج , شهید , خدادوست , آلکله ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by pb-khodadust